Interactieve tentoonstelling ‘Proef je geluk op 13’.

(16 november 2018 – 28 februari 2019)

Proef je geluk op 13 is een culinaire ‘geluksroute’ van het Volksbuurtmuseum langs 12 buurtcafés, koffietentjes en restaurants in wijk C. In het Volksbuurtmuseum zelf worden foto’s tentoongesteld van bezoekers die met hun gelukshapje op de foto zijn gegaan. Het project is een vervolg op de jubileumtentoonstelling ‘ Gelukkig hebben we de foto’s nog’ en duurt tot en met 28 februari 2019.

Route ‘Proef je geluk op 13’
De cafés en restaurants, vaak op historische locaties in Wijk C, serveren gelukshapjes en drankjes met een verhaal uit de buurt. Bezoekers kunnen de route via hun mobiel volgen en worden zo meegenomen in de geschiedenis van de buurt. Bezoekers wandelen en proeven aan geluk in de buurt, door het heden en verleden.

Tentoonstelling met foto’s
Ook kan de bezoeker ‘op 13’ op de foto te gaan met haar of zijn gelukshapje of drankje. Deze foto kan – als de bezoeker dat wil – tentoongesteld worden in het museum als onderdeel van een groot, groeiend mozaïek. Zo leidt de route van binnen naar buiten en weer terug. Hiermee wordt verwezen naar de rol die die ontmoetingsplekken in de wijk van oudsher spelen bij samenzijn met vrienden en buurtgenoten.
Verder is een honderdtal foto’s van jubilarissen uit de laatste expositie ‘Gelukkig hebben we de foto’s nog’ verhuisd naar de adressen in de stad waar men toen woonde. Deze foto’s zijn zichtbaar achter hun raam geplaatst, zodat iedereen kan zien wie er destijds woonde en waarom hij of zij toen feest vierde. Op die manier delen we het geluk ook met de rest van de stad.

Meer over Geluk op 13
‘Proef je geluk op 13’ is een Utrechtse variant op het idee ‘Geluk op 13’ van Willemien van Heugten. De Utrechtse versie is een samenwerking met Stichting Boots, projectbureau Pionira, de deelnemende locaties en studenten van Hogeschool Utrecht (Communicatie en Multimediadesign), ROC Midden Nederland (Welzijn College) en het Volksbuurtmuseum. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds, Carel Nengerman Fonds, Elise Mathilde Fonds, K.F. Heinfonds en de Van Baaren Stichting.

De tentoonstelling en route zijn te zien van 16 november 2018 tot en met 28 februari 2019.
Meer informatie: > Proef je geluk op 13