De Verborgen Oorlog

02/05/201201/07/2012

Vanaf 1 mei is in het Volksbuurtmuseum een kleine expositie ingericht met als thema ‘De Verborgen Oorlog’.

In de loop der jaren heeft het museum objecten uit de WOII  verzameld die bij verbouwingen in Utrecht te voorschijn zijn gekomen. Onder vloeren en tussen plafonds vindt men nog steeds bijzondere objecten uit die tijd. Voorbeelden daarvan zijn een illegale zelfgebouwde radio, zendapparatuur die samengesteld is uit achtergebleven materiaal na de slag om Arnhem of restanten van zogenaamde hamstervoorraden. Waarschijnlijk het enige tastbare bewijs van het bombardement in 1944 is een bomscherf die in het oude politiebureau aan de Kroonstraat werd gevonden en geheel gedocumenteerd aan het museum werd overgedragen. Zo weten we exact met wat voor soort vliegtuigen het bombardement werd uitgevoerd en waar de bommen vielen. Ooggetuigenverslagen vullen dat bijzondere verhaal aan.

Het zijn niet allemaal objecten met een ‘zwaar’ verhaal. Uit een oude winkel, verstopt in een geheime bergplaats, komen stapels rood, wit, blauwe vlaggetjes, gedrukt door drukkerij Hoonte uit de Willemstraat, die alvast waren klaargelegd (en dus vergeten) voor na de bevrijding. Illegaal was vaak ook het maken van noodkachels, werknemers die na werktijd met het materiaal van hun baas, kleine kacheltjes maakten en die weer doorverkochten. Hiervan zijn een drietal voorbeelden tentoongesteld. Ook zijn er een aantal objecten die met het verzet te maken hebben te zien zoals een bijzonder fietsslot met OZO (Oranje Zal Overwinnen) erop.

De expositie ‘De Verborgen Oorlog’ is van 1 mei tot 1 juli te bezichtigen.